Delaktighet i undervisningen med digitala verktyg

“Det handlar alltså inte längre om att vara för eller emot IT i skolan eller att avgöra om IT är bra eller dåligt - det handlar om hur de som arbetar i skolan hanterar och förhåller sig till den pågående digitala utvecklingen på ett sätt som gagnar elevernas kunskapsutveckling”

“Att fråga vilket digitalt verktyg som är “bäst” är lika fel som att fråga vilket verktyg som är bäst för att snickra - en hammare, en såg eller en skruvmejsel.
I en lärares kompetens ingår att likt snickaren välja verktyg utifrån vilken uppgift som ska utföras och vilket material man arbetar med.”

skolverket.se



Att få visa sitt lärande.
Jag funderar ständigt på hur eleverna kan visa sitt lärande på bästa sätt. Hur kan ALLA elever, oberoende av förmågor och behov, visa sina kunskaper och sin förståelse för ett ämnesområde?
Först tittar vi i gruppen tillsammans på målen, kunskapskraven och vad det är vi ska lära oss inom ett ämnesområde. Försöker bryta ner de svåra orden så att de blir begripliga för alla. Jag gör även lärandematriser. 
Här arbetade vi med Stormaktstiden:

Jag började med att samtala, visa filmer och läsa texter gemensamt med hela gruppen. Under hela tiden samlade vi på viktiga begrepp som vi hittade eller som vi stötte på. Både de ord vi inte riktigt visste vad de betydde och de som var ganska självklara men var viktiga för ämnesområdet. 
Därefter satte sig eleverna i mindre grupper och de fick ett stort papper framför sig. Varje grupp fick lappar med våra begrepp som vi samlat - ett ord på varje lapp. Uppgiften var sedan att sortera och ordna begreppen i en begreppskarta tillsammans. Det blev livliga och intressanta diskussioner. Alla bedrog men sin kunskap, sin förståelse och sina kunskaper. Allas åsikter var lika värdefulla. Man var inte tvungen att vara helt överens. Sedan samlades vi och alla fick redovisa hur de tänkt. Det spännande var att flera grupper fick inspiration av de andra och flyttade runt sina begrepp medan andra redovisade. De ökade hela tiden sin förståelse av begreppen. Vidgade sina kunskaper. 
Flera elever drog självmant egna slutsatser av orsaker och konsekvenser av sin begreppskarta. De drog paralleller till dagens samhälle och aktuella händelser och jämförde med tidigare händelser de lärt om historien.
När alla fått berätta och redovisa sin förståelse startade vi med Creaza. Jag har gjort en liten How-to-film för att alla skulle känna sig trygga om det blev krångligt. Det var även bra för de elever som var frånvarande den dagen. Även föräldrarna uppskattade att få vara med och testa och stötta sina barn i arbetet.



Här fick eleverna lägga in de begrepp de ville använda. En del tog bara med några, men de flesta valde att ta med alla eller ännu fler. De la till de begrepp som de behövde för sin begreppskarta.
Sedan ordnade de och sorterade begreppen. De drog streck hur de tyckte att de hängde ihop. De skrev förklaringar på strecken. Och slutligen spelade de in tal och sin förståelse av orden och hur de hängde ihop. De kunde även lägga till bilder, länkar eller liknande.
När de var klara redovisade vi för varandra och lärde tillsammans. Flera elever insåg då att de vill fylla på och lägga till i sina begreppskartor. En del kanske skulle kalla det för "fusk", men jag kallar detta för ett fantastiskt lärande.






Kommentarer