Min första personliga blogg!

Test
Hej!
Detta är första gången som jag har en blogg med bara mina egna tankar och lärdomar. Det känns väldigt spännande!
Jag har arbetat en del med pedagogisk dokumentation i min undervisning men jag tror att jag har mycket kvar att lära....eller blir man någonsin färdig och fullärd?
Elever idag nöjer sig inte med att lära sig för att fröken säger det. De vill veta varför och vilket syftet är. Arbetet i skolan ska vara så viktigt att andra också bör få del av det. Vet de att deras arbete kommer att läsas av många andra, även de som de inte känner, så blir det en drivkraft att göra ett riktigt bra arbete.
Vad är då pedagogisk dokumentation?
Jag tror att det är ett väldigt bra sätt att se sitt eget lärande. Det blir så tydligt. Jag hörde ett uttryck som jag tycker mycket om: att äga sitt eget lärande! Det är inte någon annan som talar om för dig vad du inte kan. Här ser du tydligt själv vad du kan! Då kan du lättare gå vidare i ditt lärande och ta nästa steg.
En annan viktig tanke är att lära av varandra. Det tycker jag är fantastiskt! Det är inte bara läraren som lär....eleverna ser och hör vad andra gör, blir intresserade och frågar...
Vi lever i en tid där många är online nästan dygnet runt.
Det känns som om det finns oändliga möjligheter....



Kommentarer