Den svårfångade reflektionen 1

Jag läser den första boken i kursen. Hm....
Jag trodde att jag visste vad reflektion var. Jag tänkte att: visst, det är bra med reflektion. Reflektion är väl att låta eleverna skriva vad de lärt sig, typ...
Reflektion är så mycket mer.
Reflektion är att hitta nya sätt att tänka, hitta nya kombinationer att se sitt lärande.
Det handlar om att ibland lämna gamla mönster, ibland bearbeta dem lite.
Jag tror att jag behöver lägga mer tid på att reflektera. Jag behöver nya redskap för att göra det på ett bra sätt. Kanske bloggen är ett sätt att gå!?
Det ska bli intressant att läsa resten av boken.

- Posted using BlogPress from my iPad











Kommentarer

vad är det för bok du läser? Intressant ämne detta med reflektion, inte bara för oss pedgoger utan även för barn/elever.
Jag läser oxså enhel del litteratur, mycket om förhållningssättet. Otroligt spännade!
Det är boken"Den svårfångade reflektionen" av Peter Emsheimer. En del var ganska svårt men en del har jag allt lärt mig.