Den svårfångade reflektionen 2


Ja, då har jag läst klart boken om reflektion. Jag kan hålla med om att den kan vara svårfångad. Nu borde jag väl göra en fin reflektion av det jag läst och lärt mig.
Jag vill ge ett citat som jag tagit till mig:
"Reflektion kan vara en process i vilken vi pendlar mellan handling, iakttagelse och tankar på olika nivåer och relaterar dessa till varandra." s.180
Reflekterande är en ständig process där jag ska försöka se händelser m.m. ur flera olika perspektiv och aspekter. Olika situationer i livet som vi ska reflektera över har många olika lösningar.
Att reflektera kräver både övning och tid.
Om eleverna ska kunna lära sig att reflektera på ett bra sätt måste jag som lärare skapa förutsättningarna.
"Det är genom reflektion hos individerna som kunskap bildas.
"Barn och ungdomar måste i ökad utsträckning få möjlighet att reflektera, analysera, redovisa och gestalta sitt vetande på skilda sätt genom olika språkformer." s.59
Jag vill ha en kontinuerlig reflektion över mitt eget arbete. Hur ska det gå till?

Kommentarer