Min pedagogiska resa i lärandet

Nu har jag gått på kursen Pedagogisk Dokumentation från maj till oktober 2011. Den är så intressant. Jag tycker verkligen att detta är något av det bästa jag har gjort på länge. Det har fått mig att tänka på lärande på ett helt nytt sätt. 
Det är inte jag som lärare som bara ska hitta på en massa käcka uppgifter åt eleverna att utföra. Det är inte viktigast att hinna göra allt i läroboken i skolan. Det är inte alltid den som fortast räknar ut matteboken som förstått mest. Det är inte provresultaten som på bästa sätt visar om eleverna kan något.
Detta är inte lärande, det är ..... ibland tyvärr meningslösa tidsfördriv. Eller tyvärr okunskap från min sida.
Ärligt talat så har kombinationen av att vi i arbetslaget mer och mer fokuserar på målen i Lgr11, också bidragit till min nya insikt. Jag måste helt vända på min syn på lärande. Så här tänker jag nu:
-Fokusera på målet i Lgr11.
-Fundera tillsammans med arbetslag och elever hur vi ska arbeta för att nå målet. Vilka förmågor behöver vi utveckla.
-Använda flera olika verktyg och möjligheter för att eleverna individuellt och i grupp ska kunna nå målen efter sin förmåga. 
-Dokumentera lärandet för gruppen men också för den enskilda eleven med hjälp av bl.a. digitala verktyg.
-Med hjälp av dokumentationen analyserar och diskuterar arbetslaget hur vi ska gå vidare i lärandet, både med gruppen och den enskilda eleven.
-Eleverna lär av varandra och får en ökad förståelse för andra sätt att tänka.
-Föräldrarna kan se och följa elevernas utveckling på ett nytt sätt.
-Eleverna själva upptäcker sitt eget lärande. De får en djupare förståelse och får motivation att gå vidare.
Det finns oändliga möjligheter att dokumentera lärande och eleverna hjälper mig ständigt att utveckla dem. Jag har ingen perfekt modell ännu. Jag försöker ständigt utveckla och förbättra på olika sätt. Jag prövar mig fram. Kanske att jag aldrig hittar den ultimata dokumentationen.
Jag ser verkligen fram emot resten av kursen och hur min förståelse kommer att utvecklas.

Kommentarer

Kalle Fonzie sa…
Härligt att höra, du är genuint nyfiken, inte rädd för att omvärdera och du investerar massor av tid och energi i din egen utveckling vilket gör dg till ett föredöme för dina elever.