FUSK ELLER LÄRANDE?!

Manus till filmen om lärande

1. INTR. KLASSRUM - MORGON
            Läraren, Erik och 30 elever

Läraren, ERIK står framme i klassrummet och startar lektionen. Han har kort mörkt hår och är klädd i vit T-shirt, jeans och en svart kofta. I klassrummet sitter 30 elever i år 5 och 6. De är ganska trötta och det är lugnt i rummet.
Klockan är 8.15 och det håller på att bli ljust ute. I fönstret hänger snöflingor av papper som en förhoppning om lite snö innan vintern är över. Inne i klassrummet lyser lysrören starkt och obarmhärtigt.

                                                                     ERIK
                                                                    (lugnt)

           Nu ska vi ha mattelektion och ni ska fortsätta där ni var senast med problemlösning. 
 Och...ja, det är väl bara att sätta igång.
Är det något så är det bara att fråga så ska jag hjälpa så fort jag kan.


Kameran sveper långsamt över klassrummet.
Ljudnivån är ganska låg och eleverna börjar bläddra i sina matteböcker och plockar fram
pennor, linjaler m.m. Erik går runt och tittar till eleverna.
Fler och fler elever ber om hjälp. Erik är lugn och förklarar noga för varje elev.

Efter en stund stiger ljudnivån och eleverna börjar bli oroliga. Många vill ha hjälp av Erik. Erik blir mer och mer stressad och höjer röstläget. Han går stressad runt och försöker hjälpa alla. Fler och fler elever ger upp när de inte förstår och inte får hjälp.
Eleverna spelar kort, pillar med mobiltelefoner, kastar pennor m.m.
Två flickor sätter sig på bordet och pillar med sina mobiler istället för att räkna.
Erik ger upp.

ERIK
(Irriterat, hög röst)
Nej, nu måste vi få lite tyst här i klassrummet.

Eleverna lyssnar knappt. Scenen klipps.


2. KLASSRUMMET ur en annan vinkel.
            Erik, elev 1, elev 2, elev 3, elev 4 och resten av eleverna klassen

Erik står framför målen på väggen i klassrummet och kliar sig i huvudet. Han funderar över hur han ska göra för att eleverna ska kunna nå målen i matte.
Eleverna är plötsligt ganska tysta och undrar lite vad som händer.

ELEV 1
(ledsen)

Kan vi inte lösa uppgifterna tillsammans istället, då?

ELEV 2

Och skriva ner det på ipad eller datorerna.

ELEV 3
(glad)

Ja, vilken bra idé!

Eleverna blir gladare och börjar prata i mun på varandra.

ELEV 4

Sen kan vi visa det på storskärm. Det är ju jättebra!

ERIK

Ska vi ta och prova det, då? För det här funkar ju inte riktigt.
Ja, men då går vi och sätter oss i lite olika grupper nu.


Eleverna är genast med på förslaget. Alla samlar ihop sina saker och plockar fram ipads och datorer. De går i mindre grupper för att arbeta tillsammans på olika ställen i skolan. Några grupper blir kvar i klassrummet.



3. KLASSRUMMET ur en ny vinkel
             9 elever

Det blir alldeles lugnt i klassrummet. Alla sitter i små grupper och löser matteproblemen tillsammans. De dokumenterar sina lösningar med hjälp av ipads och datorer.



4. ENTRÉN TILL SKOLAN
           3 flickor

De diskuterar hur de ska redovisa sina uppgifter med hjälp av ipad.


5. BIBLIOTEKET
          3 elever

De sitter i en halvcirkelformad soffa. En elev ritar på sin ipad medan alla diskuterar hur de ska göra.

6. SOFFAN I CAFEET
           2 pojkar

En arbetar med ipaden medan de samtalar kring matteproblemet. Det är skönt att sitta i en soffa när man tänker och samtalar.

7. GRUPPRUM 2
           3 elever

En elev skriver på sin mac-dator. En annan läser uppgiften högt ur boken för de andra.

ELEV 5

Ok, han fick 20 rosor. Hur ska vi göra? Vad tycker du?


8. KLASSRUMMET
           Erik, 3 flickor vid ett bord, 2 elever sitter i soffan

Det är ett trivsamt mummel av röster i klassrummet. Erik går lugnt omkring och samtalar med eleverna.



9. KLASSRUMMET
           Erik, alla eleverna

Alla eleverna är tillbaka i klassrummet. Det är lugnt. Erik sammanfattar lektionen medan 3 elever redan står vid sin ipad för att redovisa för klassen med hjälp av projektorn.

ERIK

Sådär, ja. Vad bra att ni alla är tillbaks och att det funkade att ni kom egna förslag hur vi skulle gå vidare i och med att det var så stökigt. Bra kämpat. Det ska bli spännande att se vad ni ska redovisa, antingen ni har gjort det på ipaden eller på mac’en. Då börjar vi med denna gruppen.

Eleverna redovisar en uppgift med hjälp av appen Screen Chomp på en ipad. De har både ritat och spelat in sina förklaringar.

Eleverna visar ytterligare ett matteproblem.

Filmen avslutas med en text på en whiteboard:

Är det fusk att se och höra hur andra tänker när de löser matteproblem? Jag tror inte det. Att ta del av hur andra tänker stärker elevernas intresse och självförtroende. De förstår att det finns många olika sätt att lösa problemen på. Det hjälper dem att förstå hur matematiken hänger ihop.

Kommentarer