Synopsis - Tanken med filmen om lärande

Titel: Fusk eller lärande?! / Läraren som vågade tänka om

Syfte: Att genom en vanlig klassrumssituation ge exempel på hur man kan tänka om och utmana gamla invanda mönster och tankar om lärande.

Målgrupp: En film för pedagoger som känner igen sig i detta välkända dilemma av otillräcklighet. Kanske även för föräldrar för att öka förståelsen av nya arbetssätt i skolan och fördelarna med att använda ikt i undervisningen.

Premiss: Att lära av och med varandra
Glädjen i att våga tänka nytt

Programform: Dokumentär

Längd: ca 8 min

Synopsis: Som lärare idag måste man tänka och handla utanför de invanda vanorna. Det fungerar inte att göra som man alltid har gjort. Man måste hela tiden ha fokus på elevens lärande; varför ska de göra detta? Vad är målet? Hur ska vi nå det?

Ett klassrum fullt av elever
Det är stressigt och trångt.
En lärare arbetar i rummet.
Det är en mattelektion och alla vill ha hjälp med problemlösning.
Eleverna är på olika nivåer. De har ingen motivation, kan inte koncentrera sig och orkar inte ens läsa uppgifterna i boken. De vet inte varför de sitter här med böcker framför sig.
De känner sig misslyckade och håller på med annat för att få lektionen att gå.
Matte är tråkigt!

Läraren hinner inte hjälpa någon eftersom det är blir alltmer oroligt i klassrummet.

Läraren försöker hjälpa några elever, men blir mer och mer frustrerad....säger kanske helt enkelt svaren för att få lite lugnt. Läraren blir irriterad och försöker få alla att sitta ner och jobba enskilt.
Situationen blir mer och mer ohållbar.
Läraren undrar vad han håller på med. Är detta lärande? Läraren stannar upp och tittar fundersamt på målen i matte som sitter på väggen i klassrummet.
Läraren funderar på olika alternativ:
- hämta en annan lärare....men det finns ingen ledig.
- ge upp och avbryta lektionen....vad ska de göra istället?
- skrika och skälla på eleverna för att få de tysta och jobba med matte.
Läraren funderar på olika alternativ: hämta en lärare till (finns ingen ledig), ge upp och avsluta lektionen, skälla på eleverna så att de sitter tysta,nu så kommer inte många i klassen att nå målen i maEn elev föreslår att de ska lösa uppgifterna tillsammans i små grupper.
En annan föreslår att de ska skriva ner sina lösningar på ipad/dator.
En tredje vill att de sedan redovisar sina reultat på storbild så att alla kan diskutera lösningarna.

Det blir alldeles lugnt i klassrummet. Bara ett fridfullt mummel hörs. Läraren blir nästan sysslolös ett tag. Han funderar över vad som egentligen hände.

Det är en positiv och trevlig stämning i klassrummet.
Vad lärde sig eleverna? Vad lärde sig läraren?

Att lära med och av varandra.
Är målet tydligt så är det lättare att fokusera och se resultat.

Kommentarer