Digitala verktyg i undervisningen


Är digitala verktyg bäst i alla lägen? Vem avgör det? Hur avgör man det?
Digitala verktyg är otroligt spännande för både elever och pedagoger att arbeta med. Det finns så många möjligheter och utmaningar. 
Men jag vill vända på perspektivet: Vilka är målen? Vad ska vi uppnå? Vad ska eleverna lära?
Sedan kan vi ställa frågan: Hur ska vi nå målen? Vilka verktyg kan vi använda? På vilket sätt lär eleverna bäst? Här kan digitala verktyg vara en fantastisk resurs. 
När vi har målen och verktygen så är nästa stora fråga: Hur använder vi detta på ett pedagogiskt sätt så att vi uppnår målen?
Här ser jag en konflikt i min undervisning. Jag har målen i t.ex. matematik. Jag vet vad eleverna måste lära för att nå målen. Det centrala innehållet i kursplanen är omfattande och specifikt. Allt detta ska eleverna kunna för att klara de Nationella proven. 
Samtidigt ser jag de stora förmågorna som Lgr 11 väldigt tydligt lyfter fram överallt i alla ämnen:
Förmågan att kommunicera, förmågan att hantera information, metakognitiva förmågan, förmågan att anlysera och begreppslig förmåga. Det känns som om allt detta haltar. Det ligger inte i fas med varandra. Här finns mycket att fundera över. Hur ska jag utforma min undervisning för att både fokusera på de viktiga förmågorna och på allt det centrala innehållet. Tiden räcker inte till att både hinna med alla faktakunskaper och samtidigt fördjupa sig och på ett seriöst sätt utveckla förmågorna. Det finns inte läromedel som lever upp till dessa nya sätt att se på undervisning och lärande, varken i papperform eller digitala. Att hitta nya möjigheter är en stor stor och spännande utmaning som är väldigt utvecklande att ta sig an men kräver både tid och engagemang.
De stora frågorna jag ställer mig varje dag, varje lektion är: Hur kan jag använda de resurser som finns för att alla elever i klassen ska nå en högre måluppfyllelse? Hur kan jag med tillgängliga medel få eleverna att se sitt eget lärande, att helt enkelt förstå varför de går i skolan? 

Kommentarer