Ekvationer med IKT

Ekvationer....hur arbetar man med ekvationer utan att att eleverna
- får panik
- känner sig värdelösa för att de inte förstår
- ger upp
- bestämmer sig för att matte är tråkigt
- bestämmer sig för att de är dumma i huvudet
- bestämmer sig för att de inte kan matte?

Ja, detta är min stora utmaning just nu. Jag har funderat ganska länge på hur man kan lära sig matte utan att enbart stirra i en lärobok i matematik.
För ett tag sedan hittade jag en app som heter Dragon Box.
Klicka på bilden för att komma till sidan
Det är ett spel där du lär dig grunderna för hur man tänker när man arbetar med ekvationer. I början förstod jag inte riktigt hur detta hjälpte till att förstå ekvationer, men ju längre jag kom i spelet desto mer  verkade det logiskt. Det börjar med en låda och bilder på lika fantasifulla varelser. Det går ut på att man ska försöka få den stjärn-blinkande lådan ensam på en sida. Efter ett tag byts lådan ut mot en bokstav och även bilderna byts successivt ut mot x och y. 
Det fascinerande kom när jag introducerade detta för mina elever i 5-6:an. De reagerade så olika. Inte alltid som jag hade tänkt mig. En del var tveksamma, en del tyckte att det verkade krångligt, några kastade sig över spelet och blev helt uppslukade. Vissa tog det lugnt och frågade hur detta hjälpte dem att räkna med ekvationer. Andra fattade direkt att detta handlade om logiskt tänkande och problemlösning. 
Jag tänker framför allt på en elev. Han har VÄLDIGT svårt för att få ner några siffror i ett räknehäfte. Han vill räkna i huvudet och förstår inte vitsen med att skriva sina uträkningar i en bok. Men detta slukade honom totalt. Han fattade direkt och det gick nästan inte att stoppa honom. Han laddade ner spelet hemma på sin telefon och fortsatte efter skoltid. Nästa dag visade han stolt att han hade "levlat" och klarat alla nivåer i spelet. Fantastiskt! 
Det ska bli väldigt intressant att följa upp detta och se hur eleverna klarar att räkna "vanliga ekvationer".

Några dagar senare la jag några vanliga ekvationer i klassbloggen. Sedan fick eleverna logga in på bloggen på en ipad och öppna filen med ekvationer. Sedan fick de öppna filen i "Explain Everything" genom att klicka på den i övre högra hörnet. Nu kunde de se uppgifterna, skriva och räkna direkt på ipaden, spela in sina förklaringar och sedan visa upp det för gruppen på storbild. 
Min reflektion är nog att uppgifterna var lite för svåra. Dessutom hade de haft nationella prov hela dagen och var rätt trötta. Men detta var första gången....jag ska pröva igen med lite andra uppgifter. 

Det står i Lgr11 att de ska kunna:

Algebra

  • Obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol.
  • Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.
  • Metoder för enkel ekvationslösning.
  • Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.
De ska alltså kunna en del om ekvationer. I matteboken står det inte ett enda ord om ekvationer. 
Ett tydligt exempel på hur viktigt det är att fokusera undervisningen på Lgr11 och kursplanerna.
Jag fyller på här när vi fortsatt vårt arbete med ekvationer m.m.

Kommentarer