Ett sätt att redovisa sitt lärande!

Vi har arbetat med att repetera Sveriges historia från istiden ända fram till 17700-talets Frihetstid.
För att eleverna skulle få en helhetsbild av utvecklingen och förändringar så skapade alla elever en egen tidslinje i appen Popplet.
För varje tidsålder vi arbetade och samtalade om så fyllde de på sin tidslinje med det som de lärt sig och som de tyckte var viktigt.
Allas tidslinjer blev olika, men vi lärde av varandra och hjälptes åt att reflektera över skillnader, likheter, orsaker och konsekvenser i Sveriges historia.
När vi arbetat oss igenom hela historien kom frågan: Hur ska alla kunna visa vad de lärt sig? Hur ska de visa sin förmåga att reflektera och dra slutsatser?
Att hela klassen skulle sitta och lyssna på 35 redovisningar kändes inte så roligt. Dessutom vet jag att flera inte skulle kunna visa sin förmåga fullt ut inför en så stor grupp.
Jag klurade och kom fram till en lösning som jag tror att både jag och eleverna är nöjda med.
( jag ska utvärdera så fort vi är klara)
Eleverna tog kort på de olika delarna av sin tidslinje i kopplet.
De la in bilderna i appen ExplainEverything.
Här kunde de i lugn och ro förklara och berätta om Sveriges historia med hjälp av sin tidslinje. De spelade in och exporterade sin film till Google Drive.
De delade filmen med mig och nu kan jag i lugn och ro lyssna och ta del av deras lärande i historia. Jag kommenterar och kan ge feedback direkt till eleven i Drive.
Här är ett exempel:

Kommentarer