E-bibliotek med elevernas noveller

Eleverna i 6 rosa på Glasbergsskolan har arbetat med Josef Sahlins skrivprojekt Klippet. Vi har jobbat med detta från oktober till maj ungefär. Det har blivit en hel del pauser p.g.a. Nationella Prov och annat, men nu börjar deras noveller bli färdiga.
Projektet gick ut på att eleverna skulle skriva om tre olika personer. De skulle inte känna varandra och de skulle få var sitt kapitel. Här skulle personen presenteras och beskrivas samtidigt som storyn börjar formas kring de tre personerna. I fjärde kapitlet ska alla personerna mötas på något sätt och det ska bli en händelseutveckling. Till sist kan de skriva ett sista femte kapitel som drar ihop storyn och berättar hur det gick sedan. När de skrivit klart alla kapitel skulle de klippa i de tre första kapitlen för att mixa de olika personerna på ett spännande sätt. Detta blev en ganska svår uppgift. De flesta vill ändå behålla sina kapitel som de var och kände sig nöjda med det. 
Vi har skrivit alla texter i Google Drive eftersom alla eleverna är med Google Apps for Education.  Jag anser att detta är ett strålande verktyg på många sätt. Eleverna delar sina dokument med mig som pedagog. 
- Jag kan se hur alla kommer igång med sitt arbete.
- Samtidigt som eleverna skriver kan jag se vad de gör.
- Jag kan läsa elevernas texter när som helst och var som helst utan att bära med mig tunga buntar.
- Det är lätt att kommentera och ge eleverna feedback i processen under tiden eleverna arbetar.
Lägg till bildtext
- Det är ett sätt att praktiskt arbeta med formativ bedömning. Eleverna får i processen stöd i hur de kan utveckla sin text och komma vidare i sitt arbete.
- Eleverna kan dela sina texter med varandra för att få feedback och inspiration. Det är inte fusk utan lärande.
- Eleverna kan skriva frågor och kommentarer till pedagogen för att komma vidare i sitt lärande.

Deras texter är fantastiska! Jag ville inte att dessa noveller skulle hamna i en byrålåda. Andra måste få möjlighet att läsa dem.
Jag hörde talas om e-bibliotek och blev väldigt nyfiken på om vi på skolan skulle kunna starta ett eget.
Jag jobbar på det men tills den är klar så har vi publicerat böckerna på vår flippade blogg

Kommentarer