Redovisa sitt arbete med QR-koder

Så fantastiskt roligt att låta eleverna arbeta med QR-koder! Så här gjorde vi:

Gästabud en kväll med alla föräldrar, syskon, släktingar m.m. 

Alla 42 eleverna vill redovisa vad de lärt sig.

....Hur gör man?

 Klassen har arbetat med temat En resa i tiden under höstterminen. Det har handlat om medeltiden och det har vi arbetat med i nästan alla ämnen: historia, NO, slöjd, bild, musik, idrott, svenska, engelska, teknik, hemkunskap. Ja, det har genomsyrat det mesta av skolarbetet. 

Vi har hela tiden haft det stora Gästabudet som mål för arbetet. Då skulle eleverna redovisa sina arbeten. Hur gör man det? 

På Gästabudet har vi en stor utställning med många saker som eleverna skapat i både slöjd och teknik. 

Det bjuds på medeltida mat som vi gjort i hemkunskapen: morotsoppa, lingon-och-honungsbröd, färskost med gräslök eller pepparrot. 

Eleverna dansar, sjunger och spelar tillsammans enligt medeltida toner under ledning av vår fantastiska musiklärare. De spelar bland annat på de panflöjter de själva tillverkat i tekniken. 

I idrottshallen visar eleverna lekar och tävlingar från medeltiden. Här är vår fina idrottslärare bas. Alla som vill kan pröva. 

Ett bildspel från höstens arbete rullar på en skärm. 

Alla är denna kväll en medeltida person som de själva har valt. De har kläder som passar och de har tränat på att berätta om sig själva för att helt gå in i sin roll och och på ett bra sätt redovisa för besökarna.

Sedan funderade vi på alla filmer och texter... Allt kan inte visas på skärmen med projektorn. Tänk om vi kunde komprimera detta till QR-koder? Jo, så blev det. Eleverna förvandlar sina texter och bilder till QR-koder som de klistrar på affischer och sätter upp i klassrummet. På gästabudet kan föräldrar och andra intresserade enkelt scanna en QR-kod och kan sedan se filmen eller läsa texten på sin smartphone. Eleverna lånar även ut sina ipads till de som önskar. 


















Kommentarer