Elevledd programmeringslektion


Idag undervisade två av eleverna i åk 5 sina klasskamrater och oss pedagoger i programmering.
De kom själva till mig och frågade om inte jag skulle skapa ett case? 
Öh...va? svarade jag. Vad är det?
De förklarade tålmodigt och visade på sin ipad: Läraren skapar ett "rum" i appen Hopscotch där de kan bjuda in elever. Läraren skapar där uppgifter som de sedan kan följa upp så att alla hänger med och klarar t.ex. grunderna i programmering. Läraren kan skriva instruktioner och vilka uppgifter eleverna ska arbeta med. 
Jag tyckte att det lät intressant. Just nu höll alla på med programmering men jag hade ingen aning om alla hade förstått grunderna. Kanske några valde att enbart spela spelen eller titta på andra som programmerade. 
Tyvärr kände jag att jag inte riktigt hade tiden att sätta mig in i detta... Då säger en av killarna:
-Jag kan skapa detta åt dig om du vill. 
Fantastiskt! Jag ger dem uppdraget att skapa ett "case" och sedan hålla en lektion för resten av klassen.
Inga problem. De förbereder allt och håller en härlig lektion för 40 klasskamrater i åk 5 i ca 60 min.
Eleverna ser detta som helt naturligt och ber självklart killarna om hjälp när det behövs. Vi pedagoger får oss en lektion och njuter längst bak i klassrummet.

Att lära av och med varandra!
Dela lärande!
Se nästa steg i sitt och andras lärande!
Vi lär tillsammans!






Kommentarer