Pedagogisk Digital Kompetens

www.eclass4learning.com
Det händer väldigt mycket i skolans värld just nu. Alla har åsikter om vad som ev. är bra och framför allt vad som inte är bra. Både enskilda personer och politiska ledare.
IKT och digitala verktyg är en het fråga i skolvärlden.
Är det en rättighet att ha ett digitalt verktyg i skolan? Blir det en likvärdig skola om alla har en egen ipad?
Jag har arbetat flera år med både datorer och ipads i undervisningen och har kommit fram till att det inte finns någon enkel lösning på en likvärdig skola vare sig med eller utan digitala verktyg. Men IKT är en del av vårt samhälle nu och skolan kan inte välja att inte ta del av detta. Vi har ett uppdrag att lära eleverna att hantera den verklighet de lever i och då är IKT en stor del av det.
Jag tror inte på lagar och förbud utan att skolan måste ge eleverna kunskap och verktyg att hantera den digitala värld de lever i.
Skolan hänger inte med i utvecklingen bara för att vi ger alla elever ett digitalt verktyg. Då blir det väldigt lätt en spelplatta eller you tube-leksak. Pedagogerna i skolan behöver pedagogisk digital kompetens. Det behövs utbildning och fortbildning i hur man på ett pedagogiskt sätt använder de digitala verktygen i undervisningen för att alla elever ska nå högre måluppfyllelse. Detta måste vara målet för undervisningen. Ipaden får inte bli en stunds "belöning" för att man arbetat bra i klassrummet.
När jag börjar dagen eller lektionen ska alla elever ha penna, sudd och ipad redo framför sig. Det är redskap som de kan behöva för att lära. Ipaden är inte målet. Målet för undervisningen är kursplanerna, det centrala innehållet och förmågorna. Penna, sudd och ipad är några av flera redskap som eleverna kan använda för att nå målen. Det är lika naturligt för eleverna att använda pennan som att arbeta med ipaden.
Sedan drygt tre år tillbaka har jag använt Google Apps for Education i min undervisning med eleverna. Jag hade länge sökt efter verktyg som uppfyllde de krav jag ställde på att arbeta digitalt i klassrummet. Det finns massor av appar och program som kan fungera i vissa sammanhang men jag tröttnade på många av dem eftersom de inte uppfyllde mina önskemål. GAFE är ett verktyg som jag tycker fungerar i alla ämnen och i nästan alla lärsitutioner. Det finns många kreativa verktyg och flera av dem använder jag dagligen.

Här är en kort introduktion till GAFE.


Kort introduktion av GAFE

Kommentarer