CS First med åk 6 - så smidigt!

https://www.scratchjr.org/
Scratch Jr är ju kul ett tag med lite yngre elever. De kan skapa en enkel berättelse med en del kul effekter. Men sen.... hur tar man nästa steg? Det är ett ganska stort steg att gå från Sratch Jr till Scratch 3.0. Jag testade med att introducera Scratch 3.0 men det var inte så enkelt. Eleverna försökte men det var svårt för de flesta att hantera alla kombinationer och verktyg. De blev frustrerade för att det inte blev som de ville.

Jag följer en hel del intressanta trådar om skolutveckling och digitala verktyg på både twitter och andra ställen.

https://csfirst.withgoogle.com/s/en/home
Där fick jag syn på CS First (Computer Science). Min vana trogen så kunde jag inte låta bli att testa detta. Det visade sig vara precis vad jag behövde!

CS First är som en digital lärandeplattform för pedagoger och elever. Här kan läraren skapa ett lärarkonto och sedan skapa flera olika klassrum, bjuda in elever direkt eller med kod, leta upp färdiga undervisningsuppgifter, lägg till dessa i klassrummet och eleverna kan arbeta. Tillsammans eller enskilt. Dessa kan självklart även kopplas till Google Classroom så att eleverna har allt samlat på samma ställe.
När eleverna loggar in med koden så skapas automatiskt ett anonymt användarnamn och lösenord för eleven. Dessa kan läraren skriva ut och ha om någon glömmer. 

Uppgifterna i CS First är tydliga och i olika svårighetsgrad. De består av How-to-filmer, konkreta uppgifter steg för steg, länkar för eleverna att direkt börja arbeta och sist en utvärdering.

Jag gav en första introduktionsuppgift till 2 stycken åk 6 för att se hur det fungerar i skarpt läge. Det var så häftigt att se hur smidigt det fungerade. Vi hade först en gemensam introduktion för att inspirera alla inför lektionen. Inga konton eller inloggningar behövdes utan alla kom igång direkt - och lyckades!

Tyvärr finns CS First endast på engelska än så länge. Om du är intresserad så skicka gärna feedback till Google så att de förstår att fler önskar en version på svenska snarast.




Kommentarer