My Storytime - skapa dina egna inlästa böcker och texter


Att läsa böcker är ett underbart sätt att vidga sina vyer, utveckla sitt språk, drömma sig bort ett tag, utöka sin förståelse för världen vi lever i. Att läsa högt är gemenskap - att vara nära barn, vuxna och vänner. 

Jag, precis som många andra njuter av att lyssna på ljudböcker. Det är härligt att höra någons röst och ta del av en berättelse.  Rösterna blir som vänner när man lyssnar. Tänk då att få lyssna till rösten av någon som betyder lite extra. 

Jag testade verktyget "My storytime" - ett enkelt verktyg att skapa dina egna talböcker som du kan dela med andra och spela upp direkt i Google Nest. 

My Storytime - get started 

https://experiments.withgoogle.com/my-storytime

Först talade jag in några standardmeddelanden som Google nest kan använda när man vill spela upp en bok. 
Sen började jag bara att läsa in den bok som jag önskade lyssna på. 

Jag valde en barnbok av Lennart Hellsing - Sjörövarboken. 
Den var en stor favorit hos mina pojkar när de var små. Den är på vers och är så mysig att läsa. Tyvärr får man ju inte in de underbara bilderna här, men jag kan njuta av orden, rimmen, formuleringarna och fantasin i denna ljuvliga saga. 

Just nu funderar jag på hur man kan använda My Storytime i undervisningen på ett smart sätt så att det underlättar för pedagoger och stimulerar eleverna.
Corona-pandemin gör ju att vi måste tänka kreativt och använda våra digitala verktyg på nya sätt. 
Kan My Storytime användas som flippat material? Kan elever använda det för att visa sitt lärande? För att höra sin egen läsutveckling? Som en muntlig redovisning?


Man kan dela sin inlästa berättelse med en mailadress. Men hade gärna velat dela med enkel länk. 




Kommentarer