Chromebook - ett verktyg för pedagoger och elever!

 Chromebooken fyller 10 år. Vilken raketkarriär den har gjort i skolans värld. Jag skulle säga att den revolutionerat lärande och undervisning. 

Jag tror att jag testade min första Chromebook någon gång 2015/2016. Jag ansvarade då för en stor åk 5 och testade den genast med eleverna. De blev mycket förtjusta och ville hellre använda dessa än sina Ipads. 

Några flickor i klassen började argumentera för chromebooks. Jag uppmuntrade dem eftersom vi arbetade med argumentation i svenska just då. De skrev texter och sökte upp lokala politiker i Mölndal för att framföra sin sak. Verksamhetsutvecklaren för skolförvaltningen i Mölndal blev intresserad och kom till skolan för att prata mer med flickorna. De argumenterade så väl att han lät göra en film med deras argumentation. 

Mölndal tyckte att detta var ett bra initiativ och blev övertygade av elevernas argumentation. Så när vi startade höstterminen i åk 6 fick alla eleverna var sin chromebook att arbeta med skolan. Vi var en testklass för att undersöka om chromebooks kunde vara ett användbart digitalt verktyg i undervisningen. Det blev lyckat och svt var en halvdag på skolan för att intervjua elever och ansvariga. 

Idag är den en av de mest använda digitala verktygen för elever i skolan i Sverige. Chromebook har gått förbi både PC och Ipads. Vad beror det på? Det finns massor av svar. Jag är pedagog och inte tekniker, därför ska jag inte försöka förklara saker jag inte behärskar. Men som pedagog är jag övertygad om att Chromebook är ett användarvänligt och ändå avancerat verktyg för lärande.

Här får jag förmånen att samtala med Ross Mahon, Google for Education UK under BETT-mässan med LinEducation 20??



Kommentarer