Digital kompetens i skolan!

 Vad är digital kompetens i skolan?

Ja, det beror nog mycket på vem du frågar. Alla har olika förförståelse av vad digital kompetens är. Negativ, positiv, skrämmande.... Det kan vara okunskap eller felaktig information. Man kan ha sin egen upplevelse av digital kompetens eller man kanske litar på det som "alla andra säger som är sanning". Det kanske är att kunna programmera avancerade saker eller att äga de häftigaste digitala prylarna.

För mig är digital kompetens flera delar som hänger ihop. Delar som måste samverka för att det ska bli digital kompetens. Jag behöver ha viss kunskap om digitala verktyg, hur de fungerar och vilka program som jag kan använda. Men jag behöver även kunskap om hur jag på ett bra sätt kan använda dessa verktyg och program. Digital kompetens är att använda verktyg och program på ett smart sätt för att lära och utveckla förmågor. Att som elev kunna avgöra hur jag ska använda detta för att lära och för att sedan visa mitt lärande. 

Att satsa på digital kompetens i skolan innebär att man köper in en massa bra digitala verktyg, som t.ex. Chromebooks till pedagoger och elever. Man investerar i dyra program, nätverk och system. Tyvärr räcker inte det. 

Kompetens för mig är att få kunskap om saker, sen att testa och pröva själv och tillsammans med andra, för att sedan få ytterligare kunskap och utmaningar, testa och pröva och så vidare. Få känna att jag kan. Nästa steg kan vara att lära andra och samtidigt utveckla sin egen kompetens. 

För att kunna utveckla min kompetens behöver jag veta vilka möjligheter som finns. Jag vill få inspiration och lära av och med kollegor som står i samma situation. Att som lärare få utveckla sin kompetens och känna att det jag lär mig faktiskt får betydelse för mitt arbete som lärare. Denna kunskap effektiviserar mitt arbete och gör mitt arbete som lärare mer stimulerande och roligt. Det är kunskap som får konsekvenser i klassrummet. 

Möjligheterna är många. Det kan vara föreläsningar eller workshops för stora grupper. Det kan vara enkla kurser i små steg som du gör online i din egen takt eller tillsammans med arbetslaget. Det kan vara att arbeta 1:1 med en mentor som stöttar i det som just du vill utveckla. Eller en kombination av alla dessa möjligheter. 

Det viktiga är att jag som pedagog får kunskap, inspiration, dela erfarenhet och exempel, testa och utmanas tillsammans med andra och faktiskt även få känna mig duktig! Få ett bevis eller certifiering på att jag kan. Det ger en sporre att fortsätta och en go känsla att som lärare få lyckas. 

Vill du utveckla din kompetens i att använda Google Workspace i undervisningen? Klicka på länken. Den första utbildningen består av 13 moduler som du gör i din egen takt. När du känner dig klar kan du testa att göra provet för att bli Google for Education Certified Educator Level 1


Lärarcenter Google Workspace for Education




Kommentarer