Go with the flow!

Jag tänker inte ge några nyårslöften inför detta nya året 2022. Inga stora imponerande mål att skryta med. Men inte heller några små fina försiktiga mål. Jag tänker "Go with the flow!"

Så många gånger som jag sitter och scrollar på olika ställen på nätet och tänker.... "Så ska jag också göra!" Jag ser en liten skärva av allas "perfekta liv" och plockar ihop det till någon slags idealbild av hur jag vill bli. 

Vad vill jag bli när jag blir stor 😅? Vad är mina planer för nästa år? Vilka mål ska jag uppnå? Hur ska jag planera mitt liv?

Jag har har aldrig lyckats svara på de där frågorna. Jag har inte haft en "färdig plan" för mitt liv. Det är så många saker som har hänt och som har format mig till den som jag är idag. Människor som har påverkat mitt sätt att tänka och se på livet. Ibland har jag känt mig ganska värdelös som aldrig haft stora planer och mål som jag sedan lyckats uppnå. 

Men när jag ser tillbaka på mitt ganska långa liv så är det häftigt hur det blev som det blev.

I höstas läste jag en krönika av Tomas Sjödin   Leva lite mer vind för våg

”Man måste veta vart man ska om man ska ha en chans att komma dit” är en spridd tes. Men är det verkligen så? Säkert är tydliga mål vägen framåt för många, men absolut inte för alla. Det finns fler sätt att se på hur en livsväg tar gestalt. Ett av dem är idén om att vi inte är dömda till att helt och hållet uppfinna vår väg själva. Vi kan också bli förda. I det ligger en befrielse och en vila. I ett sådant tänkande blir vårt uppdrag ett annat: Att ta det sammanhang vi hamnar i på allvar, bli ett med det.         - Tomas Sjödin, Göteborgs Posten, 211015 

Det är kanske därför jag älskar att segla min trissjolle. Jag ger mig ut för att segla. Inte för att komma till en speciell plats. När jag skjuter ut båten från stranden vet jag inte vart segelturen tar mig. Det beror på vindarnas riktning och styrka, på havet, på solen, på sällskapet - för jag måste ha en gast med mig. Syftet är att segla! 

Allt som händer i livet är inte roligt och man måste inte tycka att allt som händer är bra. Men jag försöker tänka att ... nu är jag här, sen får vi se vad livet för med sig. Men det får jag ta då. 



Kommentarer