Portfolio och ipad

Vad är portfolio och hur kan jag använda det i arbetet med pedagogisk dokumentation i skolan? Hur kan ipad bli ett aktivt verktyg i arbetet med portfolio och pedagogisk dokumentation?

Vad är portfolio?

Porfolio är ett stort ord som rymmer väldigt mycket. Många har hört det och har åsikter och tankar om vad det är.
Enligt Roger och Birgitta Ellmin, är portfolio dels en lärstrategi där pedagogen kan leda elevens lärande, dels en utvärderingsstrategi där man försöker spegla elevens utveckling
Jag tycker att deras definition av portfolio sammafattar det väldigt bra:
“Arbetet med portfolio är ett förhållningssätt och en form av pedagogisk dokumentation som är lärarledd och elevaktiv, positiv och meningsfull. Det syftar till beskriva, tydliggöra och ge ett utvecklingsperspektiv på vad och hur eleven lär sig, hur målen uppnås, vilket stöd som behövs, samt hur eleven tänker kring sitt eget lärande och sin utveckling.”
(Ellmin, 1999a, Ellmn & Ellmin , 2001)

Portfolio är ett arbetssätt där eleven är i fokus. Det är en samling av arbeten som elev och pedagog tillsammans valt ut. De arbeten som finns i portfolion kan variera men ska synliggöra och konkretisera det eleven lärt sig. Det kan vara texter, ljud, bilder, filmer, fakta, m.m.
Arbetet med portfolio är ett kontinuerligt och långsiktigt arbete där elev och pedagog samarbetar regelbundet. Det är inte pedagogen som berättar vad eleven kan eller inte kan, utan elev och pedagog kan tillsammans samtala, reflektera, utvärdera elevens kunskaper utifrån arbeten i portfolion och målen i Lgr11.
Det är också ett arbete där elever lär av och med varandra.
Portfolio är även ett sätt för föräldrar att bli delaktiga och medvetna om elevens kunskaper och utveckling. De får en större möjlighet att vara påverka och stödja elevens skolarbete.

Det är eleven som är i centrum i portfolioarbetet, men pedagogen har en mycket viktig roll. Det krävs struktur och ett tydligt ledarskap för att eleven ska utvecklas med hjälp av portfolio. Pedagogen måste tydliggöra målen, uppmuntra, ge respons och leda arbetet framåt.

Varför portfolio?

Varför ska vi då använda portfolio i skolarbetet? Jag tror att det är en viktig pussebit för att få skolan på rätt köl igen. Många elever tappar motivationen och ser skolan som ett nödvändigt ont. Skolan har länge fokuserat på att dokumentera vad eleven inte kan.
Med portfolio och pedagogisk dokumentation får eleven möjlighet att se sitt eget lärande.  Det är inte personen som är problemet utan problemet. Vi måste fokusera på rätt sak.
Istället för att samla kunskap på hög (för att sedan snabbt glömma alltihop) får eleven möjlighet att förvandla kunskap till en förståelse av omvärlden och verkligheten omkring dem. Det blir ett konstruktivistiskt lärande. Målet med portfolio blir att eleverna ska få en förståelse och känna meningsfullhet i det de gör.
Självklart skulle det ultimata vara att eleverna har en portfolio som följer dem från förskolan, genom skolan ända upp till högstadiet. Det kräver att vi pedagoger har en gemensam syn på lärande och ett samarbete kring eleverna.



Hur arbetar man med portfolio?

En av de tankar som jag har funderat mycket över den senaste tiden är hur elever egentligen lär sig. Blir man duktigare i matte genom att sitta själv och stirra på ett mattetal i boken? Hur många elever kan själva sitta och fundera ut nya lösningar utan någon som helst stimulans eller respons?
Jag tror att de flesta människor behöver få impulser, reaktioner, gensvar m.m. på det de gör för att utvecklas. Man behöver få testa sina tankar och kunskaper för att det ska bli till förståelse.
Eleverna får i arbetet med portfolio lära sig att sätta ord på sitt lärande. Min teori just nu är att om du kan förklara något för någon annan, så har du fått en förståelse som består och som du sedan kan använda. Du får en bekräftelse som ger självförtroende och inspiration.
Detta ger också eleverna stora möjligheter att lära av varandra. De får ta del av varandras kunskaper och tankar. De kan sedan reflektera själva eller tillsammans med andra och sedan göra det till sin förståelse.
Men att reflektera är ingenting som man bara gör. Det krävs att vi hjälper eleverna hur man reflekterar och utvärderar på ett bra sätt. Det är något vi måste träna på i skolan.

“Arbetet med portfolio går ut på att tydliggöra sambandet mellan egna mål och egen utveckling och därmed öka intresset för lärandet.” Ellmin & Ellmin, Att arbeta med portfolio (2003, s.126)
Ipad stimulerar samarbete och gemensamt lärande

Ipad - möjligheter

Ipad tror jag kan vara ett fantastiskt redskap i arbetet med portfolio. Vi är precis i igång med ett spännande litet pilotprojekt där alla elever i år 6 på Glasbergsskolan ska få tillgång till var sin ipad. (De ska delas ut samma kväll som vi redovisar detta arbete)
Ipad är ett smidigt, enkelt och roligt verktyg att använda i skolan. Eftersom jag har låtit eleverna använda min ipad så anar jag vad man skulle kunna använda den till i arbetet. För eleverna är det fullständigt naturligt att använda alla redskap som finns tillgängliga. Därför är det flera elever i klassen som ofta använder sin mobil i skolarbetet. Det är helt underbart. De tar kort, filmar, spelar in texter, m.m. med sin mobil. Sedan skickar de sina arbeten till datorn eller sätter i “svansen” och redovisar sitt arbete direkt på storbild från sin mobil. Än så länge har jag aldrig behövt förbjuda telefoner på lektionerna. Ipad och många mobiler fungerar på liknande sätt, därför tror jag att eleverna snabbt lär sig att använda ipad som ett naturligt redskap i skolan.
Med ipad kan eleverna arbeta både självständigt och i grupp. De har flera möjligheter till att dokumentandels det färdiga arbetet men också arbetet/processen och lärandet. De spelar in ljud, läser in texter, tar bilder, filmar, gör presentationer, m.m.
Arbetet ser jag som fyra delar:
1. Sätta upp mål
2. Arbetet/processen
3. Resultatet/redovisningen
4. Utvärdering/reflektion
I alla dessa delar kan man använda ipad som redskap.

Ipad - svårigheter

Även om jag tycker att ipad har många fördelar, så har den även brister. Om man ska använda den i portfolioarbetet så är det nästan nödvändigt att kunna ladda upp bilder, ljud, m.m. i t.ex. unikum och bloggar. Det går tyvärr inte. Vad jag förstår så måste eleverna då använda en dator som komplement. Jag har inte riktigt funderat klart kring hur vi ska lösa detta, men jag är övertygad om att eleverna har några smarta lösningar.

Vilken form är bäst?

Tyvärr har jag ännu inte hittat den ultimata portfolion rent praktiskt. Jag är övertygad om den ska vara digital eftersom hela samhället år på väg åt det hållet. Men jag vet inte exakt vilket verktyg som är bäst att använda. Den måste vara nätbaserad på något sätt. Dels för att det är väldigt sårbart att ha allting på en hårddisk som kan krascha när som helst, dels för att det är praktiskt att kunna använda portfolion var man än befinner sig eller vilket redskap man än använder.
Så här arbetar jag med portfolio i fronter
Fronter, unikum och blogg har alla både fördelar och nackdelar.

Jag använder redan fronter väldigt mycket. I klassen använder vi fronter för att lämna in arbeten i olika ämnen. Här får jag en tydlig överblick över vilka som lämnat in vad, jag kan i lugn och ro studera deras arbeten, jag kan ge kommentarer/respons och eleverna kan lätt redovisa på storbild för gruppen. På så sätt får de även respons från kamrater och de lär av varandra. I fronter finns ett verktyg som heter portfolio. Än så länge har vi mest använt det som samlingsportfolio. Jag har inte riktigt undersökt om det går att använda den som visningsportfolio där elever och pedagoger kan reflektera och utvärdera. Det kanske finns någon som vet mer om detta?

Unikum använder vi för utvecklingssamtal, skriftliga omdömen, IUP, LPP m.m. Här kan eleverna ladda upp exempel på arbeten och själva skriva en kommentar/reflektion. Mitt mål är att elevernas mål i IUPn på ett tydligt sätt hänger ihop med deras arbeten i portfolion.  Men det är svårt att i unikum få den helhetssynen som det är tänkt i portfolio. Kan det finnas fler verktyg i unikum som kan användas till detta? Är det någon som använder unikum som portfolio?



Klassen har också en blogg som heter http://56bla.se/ . Här reflekterar eleverna i grupper om veckan som varit, skriver bokrecensioner, kommenterar varandras arbeten, m.m. I bloggen lägger jag varje vecka upp matteproblem som eleverna går in och funderar kring. De skriver en kommentar med sin lösning i bloggen. När veckan är slut publicerar jag alla kommentarer och vi kan samtala om olika sätt att lösa problemet. Eftersom alla elever har en egen inloggning så kan jag enkelt se det som varje elev publicerat i bloggen. Men inte heller här har jag riktigt kommit fram till ett bra sätt att arbeta med portfolio där vi uppfyller alla kriterier för en bra fungerande portfolio.
Jag får helt enkelt fortsätta att pröva mig fram tillsammans med eleverna och mina kollegor.

Diskussion

Målen måste vara realistiska, konkreta, utvecklande och gå att utvärdera annars är det väldigt svårt för eleverna att koppla ihop sina arbeten med sina mål.

Skolan måste också vara en god miljö för utveckling och lärande. Eleven måste känna sig trygg i sin lärandemiljö för att utvecklas. Pedagogens roll är att visa på allt som eleven kan och sedan samtala om hur de kan gå vidare.

Men det kräver också att pedagogen tillsammans med eleven reflekterar i lugn och ro , utvärderar, analyserar, aktiverar, motiverar - de klarar inte allt detta själva  - vi får inte lämna dem, överge dem som pedagoger.

Portfolio kan vara vägen till metakognition. Tänk om eleverna genom detta arbetssätt kan lära sig att förstå och använda sina kunskaper på olika sätt i livet.

Jane af Sandeberg har i tidningen Skolvärlden, skrivit om synen på skolan. Hon citerar programledaren Natanael Derwinger som berättar om en riksdagsledamot och föredetta lärare som säger att de har som mål att 85% av eleverna ska nå godkänt.
“Vad de faktiskt säger är att de accepterar att 15% av eleverna inte klarar sig. Det är skrämmande.” (Ny tv-serie om skolan, tidningen Skolvärlden, november 2011, s.10)

Denna tanke stöds också av Eva Ljungkvist, Skuru skola, Nacka kommun.
“Portfolion hjälper oss att se att det inte finns några hopplösa fall, alla barn och ungdomar har resurser, kan utveckla och ta ansvar för sitt lärande.” (Att leda skola, nr 4/2000, s.9)

Alla måste ha inställningen att alla elever kan lära sig. Det är vårt uppdrag att hitta möjligheter för alla elever att få godkänt i skolan. Kan portfolio och digitala verktyg vara en möjlighet så måste vi använda oss av det.

Vi blir aldrig färdiga i vårt lärande, det är en ständig process. Om vi då kan ge eleverna redskap för att samla in kunskaper, bearbeta dem, reflektera, utvärdera och sedan få en förståelse som de kan använda i livet, då har vi nått långt.



Referenslitteratur:

- Ellmin R. & B. (2003) Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik  Förlagshuset Gothia AB

- Skolverket (2011) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
  Lgr11 Stockholm: Fritzes (www.skolverket.se)

- Sandeberg af J. (2011, november) Ny tv-serie om skolan, tidningen Skolvärlden, s 10.

- Ljungqvist E. (2000, nr 4, s.9) Att leda skola.

Kommentarer