Hur påverkas elever av medier i lärmiljöer?

Till att börja med kan vi nog konstatera direkt ATT eleverna påverkas av medier i sin lärmiljö. Barn påverkas ständigt av allt som pågår omkring dem.
Ibland kan de välja vad de vill bli påverkade av, eller snarare utsätta sig för. I andra sammanhang har de ingen möjlighet att påverka vad utsätts för. De ha helt enkelt små möjligheter att värja sig från allt som ger influenser och intryck. Så om man tror att man som förälder eller pedagog, helt kan skydda sitt barn från mediers påverkan så blir man nog grymt besviken.
Jag tror att man måste gilla läget och acceptera att eleverna påverkas på olika sätt, positivt och negativt. Frågan är vad man gör av allt som man matas med. Hur hanterar eleverna all information och reklam? Hur hjälper vi eleverna att sortera och framförallt kritiskt granska allt som de utsätts för. Hur lär vi dem att utnyttja mediers möjligheter istället för att bara förfasa oss över problemen?

“Digital kompetens omfattar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som är nödvändiga för att klara sig i dagens kunskapssamhälle.”
(Mediekompass och Statens medieråd, 2011, Expert på medier – digital kompetens i Lgr 11, s.4)

Denna handbok ska jag studera närmare.

Vi i skolan måste alltså ge eleverna redskap och kunskaper om hur de ska hantera sin digitala kompetens för att inte drunkna i mediernas flöde. Det handlar om demokrati, genus, yttrande frihet och mänskliga rättigheter. Det skriver Statens Medieråd i sin handbok Expert på medier, digital kompetens i läroplanen Lgr 11.

Mediers påverkan kan vid första tanken enbart kännas som negativ, men det behöver det inte vara. Medier ger den lilla enskilda människan en fantastisk möjlighet att vara delaktig i samhället för att få information men också för att kunna vara med och påverka på olika sätt.
Medierna ger eleverna en fantastisk möjlighet att följa samhällsutvecklingen genom nyheter i radio, tv, tidningar och internet.

Istället för att skolan ska försöka värja sig mot medier och dess påverkan på elever och skola, så tror jag vi ska ligga ett steg före i skolans värld. Vi ska ta in medierna och ge eleverna ett sunt förhållningssätt till dem. Det är också viktigt att få med föräldrarna i denna diskussion. Ju mer vi arbetar tillsammans med hemmet ju lättare blir det för barn att klara sig i mediernas värld.

I en sammanfattning av barns internetanvändning i åldrarna 9-12 år på sajten Mediebarn.se, kan man läsa följande:
“Det är nästan lika populärt att titta på filmklipp på nätet som att spela, framför allt bland pojkarna. För pojkarna är det sedan ett stort hopp ned till tredjeplatsen över mest populära internetaktiviteter, att chatta, vilket ca fyra av tio gör på fritiden. Att umgås på sociala sajter och att göra läxor och skolarbeten gör drygt en fjärdedel av pojkarna regelbundet. Att mejla är tämligen ovanligt.”
(Mediebarn.se, Ungar & Medier 2010)

Här skulle jag personligen vilja utveckla media i utbildningssyfte. Att använda interaktiva program och läromedel, lägga upp lektioner, matteförklaringar m.m. på tex klassbloggen, skulle vara ett utmärkt sätt att använda media i skolan. Det är inte bara de stora företagen som ska påverka genom media, vi kan också var med. Eleverna kan påverka och vara med. Vi måste ta vara på deras kompetens.

Jag lyssnade på Stefan Karlström på Torghandeln, Centrum för Skolutveckling i Göteborg.
(Torghandel, webb-tv 23 mars-12)
Han berättade om det interaktiva verkyget ibooks author, där du som lärare (eller elev) kan skapa fantastiska interaktiva läromedel, böcker, lektioner m.m. Det verkar var ett utmärkt sätt att använda media i undervisningen på ett sätt som eleverna förstår. Det är spännande att se utvecklingen på detta område. Det har bara börjat.

En annan utmaning i skolan är att förhålla sig till alla dataspel. Det är en värld där många föräldrar känner sig maktlösa och utanför. Hur kan vi använda elevernas kunskaper och färdigheter när det gäller dataspel? Är det en förmåga som kommer att ha stor betydelse i framtiden?

Så här skriver en elev om att använda mobiltelefon i skolarbetet:
“För att det skulle fungera måste det finnas ett förtroende mellan lärare och elev som inte finns idag."
Citat av en 16-åring i en rapport från Statens Mediaråd; unga röster om medier i skolan.

Jag slås av hur otroligt konservativt det fortfarande är i skolans värld bland många lärare. Hur tänker man när man tror att skolan och klassrummet kan fungera "som det alltid har gjort". Jag är ledsen men det är dömt att misslyckas.
För eleverna i dagens skola är det fullkomligt naturligt att använda sig av media och digitala verktyg i allt man gör. Att då plötsligt inte få använda sig av det i skolan skapar frustration och förvirring. Skolan blir inte ett förberedande för arbetslivet och samhället.
Vi har inget val. Vi måste hänga med samhället. Helst ska väl skolan ligga ett steg före. Vi ska utbilda framtidens medborgare. Vi har ett enormt ansvar. Vi kan inte missbruka detta.


Referenslista

Mediekompass och Statens medieråd, 2011, Expert på medier – digital kompetens i Lgr 11
http://www.statensmedierad.se/Om-Statens-medierad/

Mediebarn.se, Ungar & Medier 2010
http://mediebarn.se/

Stefan Karlström, hämtad från intervju Torghandeln, Hjärntorget, webb-tv, 23 mars 2012
http://torghandelgoteborg.net/sv/torghandeltv-unplugged---ratt-ur-2012-03-26

Kommentarer