processdokumentation maj -12

Kursen Pedagogisk Dokumentation är nu avslutad men för mig har det knappt börjat. När jag tittar tillbaka i denna blogg så ser jag hur jag faktiskt utvecklas. Ändå blir jag aldrig klar. Arbetet med att försöka förstå hur lärande går till och hur man kan utveckla elevernas lärande tar nog aldrig slut. Lgr 11 är det styrdokument som vi ska arbeta efter i skolan. Därför är det otroligt intressant att veta vad som egentligen står där. Här har jag kommenterat några utvalda citat ur Lgr11: “Skolan ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära” Detta är ett fantastiskt mål och en enorm utmaning. När jag verkligen förstår vad den innebär så har jag nått långt. Jag är övertygad om att digitala verktyg är en viktig pusselbit i detta arbete. “Skolans arbete måste inriktas på att ge utrymme för olika kunskapsformer och att skapa ett lärande där dessa former balanse­ras och blir till en helhet.” Detta stora mål tål att funderas över. Har alla pedagoger samma syn på vad kunskapsformer är? Vad anser jag är olika kunskapsformer? “Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande” Även detta mål kan tolkas på olika sätt. Ska man bara ha en grundläggande kunskap om hur man använder modern teknik, eller ska modern teknik bli ett naturligt redskap i skolans dagliga arbete? Är verkligen dagens skola likvärdig när man tänker på hur olika de digitala förutsättningarna är. “MA- Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digital teknik för att kunna undersöka problemställningar, göra beräkningar och för att presentera och tolka data” Detta är intressant! Det skulle vara väldigt spännande att se hur man uppfyller detta mål på olika skolor. Jag tycker att detta är en av de roligaste utmaningarna just nu. Det är nog också inom matematik som jag gör de största aha-upplevelserna i undervisningen. Även om jag har arbetat som lärare i nästan 20 år så är det (skäms nästan...) först nu som jag känner mig så trygg i mitt uppdrag att jag inte vill använda läroboken i matematik som min “kursplan”. Jag vill se på målen och förmågorna i Lgr 11 och arbeta efter att eleverna ska nå dit. I detta arbetet är digitala verktyg strålande. Just nu prövar jag flera olika program och arbetssätt. Ibland fungerar det utmärkt och ibland blir jag frustrerade när ett program tex inte fungerar på ipad. (koordinatsystem, grammatik eng) När jag nu i efterhand läser målen för kursen märker jag att jag reflekterar över dem på ett nytt sätt. Det är nu jag ser hur mitt eget lärande har påverkats och utvecklats genom den här kursen. Även den litteratur som främst vände sig till pedagoger i förskolan, har nog bitvis hjälpt mig i min förståelse. Om pedagogisk dokumentation ska kunna fungera fullt ut måste det finnas ett helhetstänk från förskolan och genom hela grundskolan. Jag kan helt klar konstatera att jag har fått en större förståelse av pedagogisk dokumentation Det visar sig genom att allt vi gör i klassrummet präglas av målen för arbetet, hur vi dokumenterar detta och hur vi genom formativ bedömning går vidare i vårt lärande. Som jag tidigare skrivit om så är olika medier en del av dagens verklighet. Vi i skolan måste acceptera det. Jag känner att det är ett enormt stort område som jag inte behärskar fullt ut, men jag är inte längre "rädd" för det. Jag försöker att vända det skrämmande och okända till något positivt. Istället för att medierna ska styra oss så måste vi i skolan behärska medierna och använda dem för vårt syfte. Jag som pedagog måste ha med detta i mitt tänk i skolan. På t.ex. you tube finns det massor av olämpliga och otrevliga filmer. Då får vi i skolan ge eleverna redskap för att hantera och sortera bland dessa. You tube är ett strålande redskap för att arbeta med pedagogisk dokumentation. Problemet har länge varit att många föräldrar är livrädda för att deras barn ska finnas på you tube. Det går många hemska rykten om detta. Tyvärr förstår de inte skillnaden mellan att vi i skolan lägger upp skolarbeten som barnen är stolta över, och allt annat som finns där. Innan jag gick kursen pedagogisk dokumentation så visste jag hur man använde iMovie men jag hade ingen aning om att man kunde använda det i nästan allt arbete i skolan. Jag har verkligen fått upp ögonen för att dokumentera arbetet i klassrummet. Imovie är ett fantastiskt hjälpmedel. Vi pratade tidigt om portfolio på skolan. Det lät intressant men samtidigt ganska flummigt och otydligt. Vad skulle läggas i portfolion? Hur skulle den fungera rent praktiskt för eleverna och pedagogerna i klassrummet? Vilket "material" skulle den vara gjord av? Vi provade några varianter men det var ingen succé varken för eleverna eller för mig. De förstod aldrig vad den "röda plastmappen" var till för. Det var bara tjat, inget lärande. Nu ser jag portfolio som ett nödvändigt verktyg när jag arbetar med formativ bedömning med en klass. Det är ett levande verktyg i unikum där eleverna lägger arbeten av olika slag ( bilder, filmer, texter, ljudfiler m.m.) Där går jag (eller en annan pedagog) in och bedömer och kommenterar elevernas arbeten. Även föräldrarna får direkt ett mail att någon skrivit i unikum och de kan läsa och även kommentera. Det blir naturligt en fantastisk kontakt mellan hem och skola där föräldrarna ser sitt barns lärande. När det handlar om arbetet med portfolio, kan jag se en klar utveckling av mitt lärande under denna kursen. Nu är kursen slut och jag funderar mycket över hur jag vill och kan gå vidare, för vidare ska jag. Just nu funderar jag en del på hur man kan utveckla läromedlen i skolan. Hur kan man kombinera läromedel, digitala verktyg och pedagogisk dokumentation? Samhället i övrigt förändras i rasande fart men skolan har sett ungefär likadan ut i många år. Det måste finnas ett annat sätt att arbeta i skolan än med traditionella skolböcker. Jag lyssnade på Stefan Karlström på Centrum för Skolutveckling för ett tag sedan. Han berättade om iBook Author. Det lät väldigt kul. Det kanske är en möjlig väg till förnyade läromedel. Men det får inte bara bli en vanlig lärobok som finns på nätet. Man måste tänka om kring hela pedagogiken. Det skulle vara spännande att försöka fortsätta med den här bloggen även om kursen är slut. Hur tänker jag om ett år? Hur kommer skolan att förändras? Jag ska försöka fortsätta skriva här. Tack för den här kursen! /Rakel

Kommentarer