Vad är mentorsskap?

Så här står det om man söker på mentorskap i Wikipedia:
"Mentorskap går ut på att en mentor ansvarar för en adepts personliga utveckling på ett eller annat sätt, oftast i samband med att någon särskild lärdom delges.

Mentorns roll kan ta sig många olika uttryck, och utövas med allt från lösa tyglar och en demokratisk stämning till mycket fasta ramar och förhållningsregler för adepten, vilket ofta blir en fråga om lokala kulturella sedvänjor. Genom att svara på mentorns frågor, eller beakta mentorn som föredöme, kan adepten ofta själv komma fram till vad som är rätt och fel, och utvecklas till en mer framgångsrik individ, både i det personliga levernet och i yrkeslivet.

Eftersom mentorns livserfarenhet oftast spelar in på ett avgörande sätt i mentorskapets värde för adepten, brukar mentorn vara en person i mogen ålder, fast inte nödvändigtvis alltid så är fallet. Vanligtvis drar även mentorn personlig lärdom av förhållandet."

Reflektioner kring introduktionen av Christina Rask Swensson:
Mentorskap är inget nytt pedagogiskt grepp som skapats av dagens samhälle utan ett pedagogiskt redskap som använts så länge man har dokumenterat detta.

En mentor har inte alla rätta svar men det är kanske just det som vi är så snabba med att ge varandra i dagens samhälle. Vi ska ha lösningar, facit till alla ev. problem som uppstår.
Det professionella i att vara mentor är nog att INTE ge ett svar, en lösning, tala om hur man ska agera. Att vara mentor är att LEDA en adept utan att mentor själv vet vart det bär, hur utgången kommer att bli. Att vara mentor är att vara så lyhörd och flexibel att man kan lotsa men också följa adeptens utveckling.

Mentors uppgift är att förfina allt det som adepten redan har/kan men kanske inte av olika anledningar kan använda sig av fullt ut. Mentorn ska inte "göra om" sin adept utan utveckla. Mentor ska ha en viktig roll men egentligen inte "synas" Om man lyckas riktigt bra som mentor så ska adepten nästa inte märka att mentorn leder/lotsar utan känna det som om hen själv utvecklas i sitt arbete.

Jag har varit mentor till en nyutbildad kollega och det har gett mig mer än vad jag anade när vi började. Det har öppnat mina ögon för andra sätt att se på min roll som pedagog. Det ger ett utbyte åt båda håll.

Det är spännande att mentorskap är ett frivilligt hedersuppdrag som bygger på förtroende mellan adepten och mentorn. det går inte ut på att bedöma eller godkänna sin adept utan att leda en medmänniska så att hen kan blomma ut i sin yrkesroll.

Kompetensprofil....

Jag har arbetat som lärare i många år. Det har varit många tuffa stunder då jag tvekat på min egen kompetens som lärare. Men också fantastiska stunder då jag verkligen känner att lärare är det bästa som hänt mig. Jag vill vara mentor för att jag vill försöka ge tillbaka det jag fått genom åren. Det finns så många fantastiska pedagoger som ger upp sin lärarroll för att de inte riktigt kommer till sin rätt i skolan. Om jag kan hjälpa någon pedagog att utvecklas som lärare och på så sätt höja måluppfyllelsen i den svenska skolan- då är det värt det. Samtidigt vet jag att jag aldrig blir färdig som lärare. Jag vill ständigt utmanas och utvecklas som pedagog, men jag har kanske kommit en bit på vägen som jag kan använda för att hjälpa andra.

Kommentarer

Fröken Anne sa…
Tänker på din kommentar: att man som lärare aldrig blir färdig! Insikten om detta är grundläggande för att kunna vara mentor. Tycker jag! Dels för att det innebär att man faktiskt inte sitter inne med facit, dels för att det innebär en ödmjuk inställning till sitt yrke - man blir aldrig färdig. Du måste ständigt utvecklas och lära dig nytt. Och det är som det ska!
Tack för din kommentar, Anne.
Vissa dagar och i vissa situationer känner jag att: jo, men jag är nog en rätt bra lärare!
Andra dagar och i vissa situationer kan jag känna mig totalt värdelös och fundera på vad jag håller på med. Ju mer man läser och funderar så inser jag att det är ett enormt stort ansvar och stor uppgift att vara lärare.