Hur vet jag att jag utvecklar min läsförmåga?

Hur vet jag som elev att jag blir bättre och säkrare på att läsa?
Hur ser jag som pedagog att eleverna utvecklar sin förmåga att läsa? Hur kan jag bedöma läsförmågan? Hur ska jag hinna lyssna på när alla eleverna läser högt varje vecka OCH hinna bedöma och anteckna deras förmåga?

Jag har arbetat mycket med denna fråga och jag tror att fler funderat över detta.

Att se och dokumentera elevernas förmåga att skriva och bedöma deras utveckling är vi väldigt duktiga på i skolan men hur gör vi med läsningen? Det blir svårare att se konkreta framsteg. Det blir lätt en "känsla", en personlig upplevelse.

En del elever har underbart självförtroende och tycker själva att de är fantastiska läsare. Det kan gälla både de som har det lite tufft i skolan men även de elever som lite "glider genom skolan på en räkmacka". Det är helt enkelt svårt att bedöma.

Läsförmåga med Loops 

Loopen Videoläsa
Loops Education gör ett digitalt läromedel som är en typ av lär-loopar. Pia Eriksson och jag har byggt en del av dessa loopar i främst engelska och svenska.
I loops såg vi möjligheten att genom digitala verktyg dokumentera elevernas läsförmåga. Vi byggde loopen Videoläsa

Här får eleven läsa och speka in en text i lugn och ro - i skolan eller hemma. De kan träna och göra om tills de är nöjda och skriver en kort reflektion.
Efter en tid läser de igen, lyssnar sin tidigare inspelning och reflekterar över sin förmåga och utveckling. Samma sak en tredje gång.
Det är häftigt att höra hur de ibland blir förvånade när de hör sig själva läsa högt. Utan inspelning har de ofta svårt att höra både positiv utveckling och eventuella brister de behöver träna på. Detta är användbart från mycket tidiga åldrar men även högre upp i skolan där det är lätt att missa en del elever.

Läsförmåga med Chromebook

Har eleverna tillgång till Chromebooks är screencastify ett utmärkt tillägg att använda i Chrome. 
Hämta tillägget i Chrome Web Store så lägger det sig som en liten ikon (en rosa pil) efter adressfältet i Chrome. 


Här kan eleverna ta fram en text på sin Chromebook, websida eller dokument, och spela in när de läser texten genom skärminspelning. De kan följa med texten med en "pekare" samtidigt som de läser. Filmen behöver inte redigeras utan sparas direkt på elevens egen Drive.
Ett tips kan vara att namnge varje inspelning med datum mm för att enklare kunna jämföra sin läsning.




Läsförmåga med Ipad
Även med en Ipad kan eleverna spela in när de läser sina texter. Ett enkelt sätt är att öppna Drive och "rätt mapp", Klicka på plustecknet och välja "Kamera". Då kan de läsa texten i en bok och samtidigt filma med sin Ipad på texten. Det smarta är att inspelningen hamnar direkt i rätt mapp i Drive så att det är lätt att hitta och följa utvecklingen under en längre tid - eller kanske under hela sin skoltid! Självklart är det viktigt att namnge varje inspelning så att man lätt hittar rätt och kan jämnföra och reflektera.



Kommentarer