Hybrid Learning (Hybrid undervisning)

Skolan är påverkad av Covid19,  pandemin i världen. De flesta skolor är öppna i Sverige men en del har begränsningar och många elever är hemma av olika anledningar och vi vet inte vad som händer senare i höst eller i framtiden. 

Vi får börja fundera på hur vi kan arbeta på ett smart sätt i skolan genom att använda digitala resurser. Hur kan vi arbeta med hybrid undervisning - det vill säga kombinera klassrumsarbete med undervisning online? För vad som än händer så är digitaliseringen nu en självklarhet i undervisningen. 

Jag har genom AppsEvents i London fått möjligheten att leda många webinar kring Hybrid Undervisning  för The Anywhere School och Google for Education. 
Ett uppdrag var det stora evenemanget för länderna i norra Europa - ett 2-dagars event "Forward Nordic". 

Första dagen var gemensam för alla länderna. Andra dagen hölls två webinar i varje land med inhemska talare på landets eget språk. Jag talade för Sverige. 

Vid min sida hade jag Emil Andersson, head of Google for Education i Sverige och Isabel Gonzalez Miranda, Google Trainer och Innovator. Isabel är även min coach och mentor i #SWE19. Hon är en stor inspirationskälla och en härlig samarbetspartner! 



Ett annat uppdrag från AppsEvents, Anywhere School och Google for Education har varit en serie med webinars kring Hybrid Undervisning. Där har olika kommuner/ städer bokat en timmes webinar för sina pedagoger, rektorer, it-ansvariga, verksamhetsutvecklare mm. 

Här har jag presenterat tips, verktyg och ideér men deltagarna har även kollaborerat och delat frågor, tankar och tips. 


Vi har där arbetat kring tre fokusområden: 

Elever - Hur kan vi stötta och motivera eleverna så att de engagerar sig i hybridundervisningen?

Vårdnadshavare - Hur kan vi stötta föräldrar/vårdnadshavare, så att de kan hjälpa sina barn att ta del av hybridundervisningen?

Lärare - Hur kan vi hjälpa oss själva och våra kollegor att bli redo för hybridundervisningen?

Det fascinerande är att jag själv lär mig så otroligt mycket när jag håller dessa seminarier för andra duktiga pedagoger. Jag blir ödmjuk: jag kan absolut inte allt, men vi kan lära tillsammans och på så sätt utveckla den svenska skolan. Vi stärker varandra, delar lärdomar och peppar oss att ta nästa steg.












Kommentarer