Hur stöttar vi elever på nätet och hjälper dem att lära smart?

 Att använda digitala verktyg i undervisningen kräver mer än bara att kunna logga in eller starta en app. Ju längre jag arbetar i skolan med elever, desto mer inser jag hur lite fokus jag bör lägga på tekniken med inloggningar, apple-id, konton, lösenord, wi-fi mm. Det där löser sig ganska snart eftersom eleverna ofta är otroligt lösningsfokuserade och snabba på att testa, pröva och lära. 

Nej, som pedagog i skolan inser jag att vi måste lägga stort fokus på att hjälpa eleverna med de "mjuka värdena" när det gäller att använda digitala verktyg. Vi får inte överge eleverna och lämna dem, tro att de kan klara sig själva. Det är ett stort svek. Många pedagoger är osäkra på att ta tag i nätetik, IT-säkerhet, källkritik och hur man beter sig på nätet. De tänker ofta att eleverna kan mycket mer än de själva, man är osäker och rädd att göra bort sig eftersom man som pedagog själv inte behärskar detta. 

Jag tror att detta är skolans uppgift. Vårt uppdrag är att förbereda eleverna för framtiden i samhället - då måste vi hjälpa dem att hantera denna verklighet. 


Mölndals stad satsar stort på bra digitala verktyg åt eleverna. Vi går mer och mer över till chromebooks 1:1. Det är fantastiskt bra och jag är övertygad om att det är rätt väg att gå. Problemet kommer oftast i klassrummet. Pedagogerna kan känna en maktlöshet när eleverna "surfar iväg" på internet eller laddar hem spel på lektionstid.

Hur gör man? Straff? Ta datorn? Klassdiskussioner om nätetik mm är naturligtvis nödvändigt för att lyfta dessa viktiga frågor. Det finns en hel del bra material att använda och detta bör man ständigt samtala kring och arbeta med i skolan. 

https://surfalugnt.se/fakta%E2%80%90och-material/

http://mediekompass.se/lektionstips/vett-och-etikett-pa-natet/

https://statensmedierad.se/nohate/jagvilljobbaiklassrummet.1296.html

Men det finns fler sätt. Vi har precis startat en studie i hur man kan arbeta med Relay /Lightspeed på elevernas chromebooks. Det innebär att lärarna kan i realtid se vad eleverna gör på sina enheter. 

Jag kommer att följa detta genom att prata med elever och lärare, delta i lektioner mm, för att analysera vad vi kan se för vinster och positiva effekter, men även vilka negativa effekter och eventuella problem det kan medföra.

Det kommer mer!


Kommentarer