Testar spännande funktioner och möjligheter med Chromebooks

 HP c640 Chromebook Enterprise

Jag har fått förmånen att testa och utforska möjligheterna med denna fina Chromebook. 

Här är några reflektioner just nu:

- Tangentbordet är metallfärgat och snyggt men även symbolerna på tangenterna är väldigt ljusa. Det finns belysning under tangenterna med jag har ändå svårt att se bokstäverna i vanligt dagsljus. I vissa lägen "försvinner" de helt då ljuset reflekteras.

- Tyvärr ingen Touch-skärm.

- Enligt nyheterna för Chromebooks ska man kunna göra sin låsskärm till Smart Display med ett bildspel av ett album i Google foto, eller kolla väder eller vilken musik som spelas. Detta har jag inte fått att fungera än.

Uppdatering!! Det var ju inte så svårt ;) Inställningar - Skärmsläckare - Slå på och välj vilka bilder du vill ska rulla på din skärm när enheten laddas. Du kan välja från ett konstgalleri eller ditt eget album i Google foto. Skärmen stängs inte av medan bilderna rullar. Ganska trevligt!


- Det finns en smart liten platta "Fingerprint sensor" bredvid styrplattan. Detta kändes väldigt smart och jag scannade in mitt högra pekfinger. Tyvärr har jag inte lyckats få det att fungera för att logga in på enheten. Jag har googlat lite men inte hittat vad problemet kan vara. 
Fick tipset att det kan vara för att denna Chromebook hanteras av Mölndals stads domän och då måste man av säkerhetsskäl logga in med lösenord. 
Uppdatering!!  Det fungerar att låsa upp denna Chromebook med mobilen och du slipper skriva in ditt lösenord varje gång. 
Smart lock aktiverar du i inställningarna på din android mobil och på din chromebook. Detta gäller när du är inloggad med samma gmail-konto, samma internet och samma bluetooth. 
När du öppnar din chromebook och har din mobil i närheten så låser den upp datorn och ditt Google-konto. Du ser att låset är öppet och sedan klickar du bara enter på tangentbordet. Väldigt smidigt!






- Jag har ganska många olika Google-konton så därför kändes det smidigt att ha alla de olika kontona visuellt på skärmen när man öppnar datorn. Enkelt att välja det konto jag ska arbeta med för tillfället. 

Men när jag arbetat med denna chromebook ett tag stör det mig att det tar tid att byta mellan mina olika Google-konton. Jag måste logga ut från ett konto...vänta tills startskärmen visas... välja rätt konto för att sedan logga in med detta lösenordet. 


Jag är van från min mac att jag bara kan växla mellan mina konton utan att stänga ner något. Jag klickar på "Personer" i övre listen och har alla smidigt tillgängliga. 

Detta är viktigt när jag t.ex. ska visa Classroom och behöver visa hur det ser ut ur olika perspektiv - elevkonto och lärarkonto. Då behöver jag snabbt kunna byta konto fram och tillbaka. 

Vet inte hur jag ska lösa detta på Chromebook...



- Med Phone Hub kan chromebook styra vissa funktioner på din Android mobil. Du kan svara på meddelanden med din chromebook, se senast öppnade flikar i Chrome på mobilen mm. Den ligger som en liten ikon på hyllan till vänster. Klickar jag på "Hitta telefonen" så ringer min chromebook genast upp min mobil så att jag hör var den är. Smidigt!

- Det finnas en wi-fi-synkronisering för att automatiskt hitta wi-fi och koppla upp sig mot nätverk där t.ex. mobilen redan har uppkoppling. Den slår man på via Phone Hub.


- Skärminspelning! Här är det som jag väntat på. Att som pedagog och elev enkelt kunna ta en skärmbild och spela in sin skärm är ett fantastiskt bra verktyg som jag tror många kommer att ha glädje av. Du klickar på klockan i nedre vänstra hörnet, där finns en ikon "Skärmbild". Sen kan du välja mellan att ta en bild eller spela in din skärm, hela skärmen eller markera en del av din skärm. Allt sparas direkt i mina filer. Där kan du högerklicka på filen och fästa den direkt på hyllan för att smidigt hitta det du arbetar med. 

Du kan även använda kortkommando för skärmdump och skärminspelning på en chromebook. 

Klicka ctrl + "micron" (rektangel med 2 sträck) - då tar du en skärmdump av hela din skärm.

Klicka  ctrl + shift + "micron - då ser du alternativ där du kan markera en del av din skärm för att ta en skärmbild eller göra en skärminspelning. 



- Tote är ett förvaringsutrymme som hjälper dig att snabbt hitta de senaste nedladdningarna. Tote öppnas på hyllan när du tagit en skärmbild/inspelning eller laddat ner en fil. 











- Copy & Paste är väldigt vanligt i en pedagogs liv. Men det är alltid så tröttsamt när vill ha flera saker kopierade för att kunna klistra in på olika ställen. Här har det nu utvecklats så att du kan spara upp till fem urklipp som du sedan kan välja mellan när du ska klistra in någonstans. 
Kopiera t.ex. en text som vanligt med Ctrl+C. När du ska klistra in klickar du på "Förstoringsglaset/Sök-knappen" + V. Då får du upp ett alternativ där du kan välja vilket urklipp du vill klistra in. Smart!


Du kan även enkelt skicka en webbsida, en presentation eller liknande till en annan enhet eller snabbt skapa en QR-kod genom att högerklicka på sidan du vill skicka. 
Det tråkiga med skärminspelningen är att man inte kan se när man högerklickar. Det syns inte på skärminspelningen här nedan när jag högerklickar och skapar en QR-kod :( 


 


- Klicka på knappen för att visa flera skrivbord. Den finns i mitten av den översta raden av tangenter och ser ut som en rektangel med två lodräta sträck efter (Americans call it a "Microwave"). 

Här kan du snabbt och enkelt välja och växla mellan vilken flik eller vilket skrivbord du ska arbeta med, eller skapa en ny arbetsyta/skrivbord. Här ska man även kunna skicka en flik till en annan enhet men det har jag inte lyckats med än. 

Det finns även en liten pil i en svart cirkel i övre högra hörnet på fönstret. Klickar du där kan du se vilka flikar du har öppna och kan snabbt välja den du önskar.



- Gillar du att ha många flikar öppna samtidigt, men sen är det hopplöst att hitta tillbaka till rätt flik igen? Då kan denna funktionen att samla flikar i en grupp vara smart. Högerklicka på en flik, välj Lägg till fliken i en ny grupp, namnge gruppen och välj en färg. Högerklicka på en annan flik och lägg i en grupp. 



- Arbetar du bäst med musik? När du startar musik från t.ex. Spotify eller You tube music så finns det en snabbfunktion "Mediekontroll" som du fäster på hyllan där du kan styra din musik.



- Som elev i behov av stöd för läsning finns det förbättringar. Anpassningen "Text till tal" har nu funktionen att skugga övrigt på sidan/skärmen för att ytterligare hjälpa elever att fokusera på den text som ska läsas. Kan vara riktigt bra för många elever. 




- Verkar smidigt att skriva ut. Ska även testa funktionen att scanna in för att sedan direkt spara till mina filer som en PDF, JPG eller PNG.

Finns även bättre och fler redigeringsmöjligheter för foto. 


En stor fördel med att arbeta med en bra Chromebook är ju alla Googles appar som man lätt hämtar hem. Min favorit just nu är Jamboard. Den finns som webb-version och ingår som verktyg i Google Workspace for Education för alla elever. Men appen är något alldeles extra. Här finns många fler funktioner och verktyg. Du kan dessutom koppla den direkt till en extern stor Jamboard/skärm och arbeta med den som en SMART-BOARD. 



Jo, men detta är en riktigt bra Chromebook som jag tror skulle vara ett perfekt digitalt verktyg för pedagoger i skolan. Det finns alla de funktioner som jag behöver. 

Jag kommer att uppdatera detta blogginlägg när jag använt denna chromebook ett tag i mitt arbete som it-pedagog och ledningsstöd (och även privat). Vi får se om jag får igång ännu fler smarta funktioner!


Kommentarer